Så köper du biljett i mobilen - KLT

Så köper du biljett i mobilen

Här kan du läsa om hur du köper en mobilbiljett i vår mobilapp "Kalmar MobiTime". Mer information om mobilbiljett, dess villkor och priser finner du via länken till höger.

1. Ladda ner mobilappen

För att komma igång och hitta länken till nedladdningssidan finns det tre alternativ:

  • Skicka ett sms med texten klt till telefonnummer 0730 - 125 250.
  • Skriv in ditt telefonnummer i rutan "Ett smartare resande/Ladda ner appen" vänsterspalten på vår startsida här på www.klt.se.
  • Om du har en så kallad "smartphone", gå in i respektive appbutik och ladda ner appen gratis. Sök på "KLT", "Kalmar MobiTime" eller "MobiTime".

Klicka på länken du får och följ sedan instruktionerna i mobilen för att installera appen.

2. Registrera betalsätt 

För att kunna köpa en mobilbiljett måste du först ha registrerat betalsätt; bankkort, faktura och/eller swish. Detta kan du göra i förväg när du vill innan din resa, t.ex. hemma i lugn och ro. Senast använda betalsätt sparas som förval. Kvitto på betalningen kan skickas till valfri e-postadress.

Det är lätt att byta betalsätt i appen, antingen genom att trycka på "Byt betalsätt" vid läget Slutför köp eller från appens huvudmeny, via valet "Mer" och Betalsätt.

Om du är under 18 år och vill köpa en mobilbiljett, behöver du få hjälp av en vuxen att koppla den till ett kort eller till fakturatjänsten innan du köper din första biljett. Betalare och mobilägare behöver alltså inte vara samma person. Barnens mobilbiljetter med barnens egna mobiler kan t.ex. betalas av föräldrarna. Det går även att köpa privata biljetter med t.ex. en företagsmobil eftersom man kan betala med sitt eget bankkort.

  • Bankkort
    Skriv in ditt bankkortsnummer i avsedd ruta. Vid köp med kortbetalning måste CVC-kod anges vid varje köptillfälle. Det är möjligt att registrera flera olika bankkort. Bankkort kan inte användas som betalning med äldre mobiler, utan endast med smart phones.
    Tänk på att det är bankkortsinnehavarens mobilnummer som ska skrivas in när du aktiverar bankkortstjänsten.
    Ditt bankkort måste vara aktiverat för Internetköp (t ex "Verified by Visa") för att kunna användas.
    Så kallade electron/maestro-kort fungerar i regel inte för Internetköp. Kontakta din bank för vad som gäller för just ditt kort.
     
  • Klarna-faktura
    Det är fakturamottagarens mobilnummer ska skrivas in när du aktiverar fakturatjänsten; Vill du att fakturan ska gå till dig själv, skriv in ditt mobilnummer i avsedd ruta, så skickas en PIN-kod till dig. Skriv sedan in PIN-koden, så har du aktiverat fakturatjänsten. Vill du att någon annan ska få fakturan, t ex förälder eller företag, skriv in mobilnumret till den som ska ha fakturan, varpå PIN-koden skickas till den mobilen. Du behöver få PIN-koden från fakturamottagaren för att kunna aktivera fakturatjänsten i din mobil. Du som vill betala en mobilbiljett med faktura kan gå in på Klarnas hemsida för att underlätta aktiveringen.
    Du som inte har en smart phone kan endast betala med faktura.
  • Swish
    Du kan även betala med swish. Du måste ha tillgång till mobilt bank-ID för att kunna utnyttja detta betalsätt. Kontakta din bank om du inte har mobilt bank-ID.

 

3. Köp och res med biljetten

Du kan köpa din biljett upp till en vecka innan avgång. Biljetten aktiveras för köpt resa automatiskt 20 minuter före avgång. Du kan ångra ditt köp fram till 20 minuter före avgången. Biljetten ska köpas innan du går ombord på bussen eller tåget.

Biljetten får du direkt i appen. På biljetten ser du hur länge den är giltig för resa och/eller övergång. Under giltighetstiden är biljetten grönfärgad och rörlig. Om biljetten är röd är den ogiltig.