Vanliga frågor & svar

På denna sida har vi samlat de vanligaste frågorna som vi får in från våra kunder. Titta igenom listan och se om du hittar svaret på just din fråga! Annars är du alltid välkommen att kontakta oss, läs mer här.

Betalsätt

  • Varför kan jag inte betala med kontanter?
    Vi är kontantfria på våra bussar och tåg sedan den 9 december 2012 för att det ska bli en tryggare miljö ombord. Du kan alltid betala med bankkort, eller med något av våra andra betalningsalternativ som dessutom ger ett billigare pris; Reskassa, quickomatbiljett och mobilbiljett. Du kan även köpa biljetter med kontanter eller bankkort över disk på våra försäljningsställen. Dessutom säljer vi färdigladdad Reskassa på 200 kr på ett flertal större mat- och servicebutiker. Det är många fler betalsätt och försäljningskanaler än vi någonsin har erbjudit tidigare. Du väljer det betalsätt som passar dig bäst!
  • Hur ska vi kunna betala som inte har bankkort, mobiltelefon, eller tillgång till en Quickomat eller försäljningsställe?
    Om du inte har tillgång till några andra sätt finns alltid Reskassan som betalningsalternativ. Om du inte själv har möjlighet att skaffa Reskassa, kanske någon närstående kan hjälpa dig att skaffa en? Annars kan du alltid kontakta KLT så hjälper vi dig att skaffa en Reskassa.
  • Hur köper jag en biljett till Öresundstågen, när det inte går att köpa ombord?
    Du får se till att du köper biljett innan du går ombord på tåget. Biljetter köper du i våra biljettautomater Quickomaterna (inom Kalmar län) eller Sydtaxeautomaterna (över länsgräns) på stationerna i Kalmar, Nybro och Emmaboda. Automaterna är tillgängliga dygnet runt. På dessa stationer kan du även köpa biljetter över disk på våra försäljningsställen. Det går även att boka och köpa enkelbiljetter på www.oresundstag.se. Utöver detta har du möjlighet att köpa en mobilbiljett med hjälp av vår mobilapp MobiTime dels för din resa inom Kalmar län och dels för din resa över länsgräns för flertalet förbindelser.

Tidtabeller

  • Varför har ni dragit in den tur jag alltid brukar åka med?
    Turer som utnyttjas väldigt lite kan dras in vid tidtabellskiften, i enlighet med det trafikförsörjningsprogram som fastställdes av landstingsfullmäktige i september 2012. Det är inte försvarbart, varken miljömässigt eller ekonomiskt, att köra många linjelagda turer med stora bussar många gånger helt utan passagerare.

    Om din tur gick en vardag ersätts den i regel med Närtrafik, vilket innebär att en mindre buss kör dig till närmaste anslutande linjetrafik om du ringer och beställer. Läs mer om Närtrafiken här. Kollektivtrafiken ska vara bäst för flest resenärer, så på stråk med många resenärer ska det gå fler bussar. På stråk med få resenärer och i glesbygden kan det inte gå lika många. Men här finns Närtrafiken som ett bra komplement, så att alla kan resa kollektivt, var man än bor. I dagsläget är det inte Närtrafik överallt på kvällar och helger, utan ett minimum är så här långt satt till minst fem resmöjligheter i veckan i hela länet.
  • Vad innebär Närtrafik? Kan vem som helst åka med Närtrafiken?
    Närtrafiken är den del av kollektivtrafiken där du ringer och beställer din resa. Alla har rätt att resa med Närtrafiken och den finns tillgänglig i alla kommuner i Kalmar län. Grundutbudet är minst 5 resmöjligheter/vecka, men detta kan variera beroende på var i länet du bor. Närtrafiken är områdesindelad och körs enligt en viss tidtabell, till närmaste målort eller till anslutande linjetrafik. Detsamma gäller motsatt riktning. Den kan också vara linjelagd, som t ex i Kalmar stad. Du kan bli hämtad och lämnad antingen vid en hållplats eller annan plats utmed vägen. Om din bostad ligger i ett så kallat hämtningsområde kan det ske i nära anslutning till bostaden. Du betalar samma pris för att åka med Närtrafiken som med vanlig linjetrafik men sällskapsdjur är ej tillåtet. En serviceinriktad Närtrafik med resenären i fokus är ett viktigt steg i den fortsatta satsningen på kollektivtrafiken i regionen. Kollektivtrafiken ska vara bäst för flest resenärer, så på starka stråk med mycket resande ska det gå många bussar. På svagare stråk och i glesbygden kan det inte gå lika många bussar och därför är det viktigt att Närtrafiken finns som ett komplement, så att man ändå kan åka kollektivt, var man än bor. Läs mer om vad som gäller just där du bor samt hur du beställer Närtrafiken här.

Byten och returresa

  • Kan jag åka returresan gratis?
    Ja, du kan göra en fri returresa på din enkelbiljett inom en zon och en timme från tidpunkt för påstigning. När det gäller quickomatbiljett och mobilbiljett gäller den fria returresan som vanligt inom en zon men istället inom biljettens giltighetstid, vilket kan vara mer än en timme efter påstigning.
  • När börjar bytestiden på 1 timme att gälla
    Efter ankomsten till sista hållplatsen i giltig zon ska det ligga en timme extra där man kan byta. Om du åker en resa med Kalmar Central som sista hållplats och kliver av innan centralen har du därmed lite längre tid på dig att byta på än en timme. Bytestiden på en timme börjar i detta fall inte ticka förrän det klockslag då bussen väntades ankomma centralen.

Resekortet

  • Om jag har fler produkter på mitt kort, vilket väljer kortläsaren?
    Om du på samma kort har flera olika produkter som gäller från samma påstigningszon, ska du meddela föraren vilken produkt du avser att använda för resan. Enkelbiljett, Resperiod och Reskassa kan du med fördel ha på samma kort. Dock rekommenderar vi att du inte har för många produkter på samma kort, eller att du inte har flera liknande produkter på samma kort. Då passar två olika kort bättre.
  • Ska jag skaffa ett nytt Resekort när jag vill köpa en ny produkt?
    Nej, Resekortet ska du aldrig kasta. Du behåller hela tiden samma kort och laddar det med nya produkter.
  • Vad gör jag om mitt Resekort inte fungerar eller om jag har tappat mitt Resekort?
    Då kontaktar du KLT på 010-21 21 000 eller går in på något av våra försäljningsställen.
  • Vilket Resekort ska jag använda när jag åker över länsgräns?
    Du använder alltid Resekortet Sydtaxa när du åker över länsgräns till/från Blekinge, Kronobergs län eller Jönköpings län. När du åker med Kustpilen till/från Östergötland använder du vårt vanliga Resekort, alltså samma kort som används för resor inom Kalmar län.

Tågtrafiken

  • Går tåget idag? Kommer tåget i tid?
    Det här är naturligtvis en fråga med olika svar för olika dagar. Men det finns enkla sätt för dig att själv ta reda på om tåget går. På denna hemsida lägger vi upp trafikinformation, där vi meddelar om några tåg är inställda eller försenade. För mer detaljerad information rekommenderar vi Trafikverkets hemsida.

    På deras startsida finns en ruta med rubriken Tågtrafiken. Välj den station du ska åka ifrån och klicka på Visa. Då listas de tåg som går från just den stationen. Klicka på det tågnummer du ska resa med och du får fram information om när tåget ankommit tidigare stationer på sträckan och om det är försenat.

    Man kan också använda vår mobilapp "MobiTime" för att se när både tåg och/eller bussar beräknas ankomma till just din hållplats eller station.
  • Från vilket spår går tåget?
    Det står spårinformation på de digitala monitorer som är uppsatta på tågstationerna.

Internet

  • När kan jag ladda mitt kort på Internet?
    Tjänsten att på vår hemsida kunna fylla på sin Reskassa beräknar vi kunna införa under 2014.
  • Jag har glömt mitt lösenord till Mina Sidor!
    Vi kan inte se vilket lösenord du har, då det lagras krypterat. Du kan däremot återställa ditt lösenord på följande sida:
    - Jag har glömt mitt lösenord

Reseplaneraren

?




Trafikinformation  

Största trafikstörningarna:

  • Vi har just nu inga större trafikstörningar, vill du se alla trafikhändelser klicka på länken nedan.

Planerade trafikhändelser:

Trafikrelaterade länkar

  • Läget på vägar och i tågtrafiken hittas på Trafikverkets sida